Вівторок, 25.07.2017 | Вітаю Вас , шановний гість | Реєстрація | ВХІД

Турка-жемчужина Карпат ** Turka-the pearl of the Carpathians         В Турці

Статті про м.Турка та наш бойківський край

Головна » Статті » Християнські свята. Звичаї,обряди.

Як визначити дату Пасхи (Паски , Великодня)

Світлий празник Воскресіння Христового, як відомо, кожного року святкують у різні дні. Колись ця дата може випасти на травень, колись у квітні. Така різниця у датах відзначення релігійного свята стосується також і християнських Церков. Хоча іноді віряни східних і західних обрядів відзначають Пасху разом в один і той самий день.

Чому так відрізняються дати святкування Великодня у православних і католиків, чи можна самому вирахувати дату наступної Пасхи ? За роз’ясненнями звернулися до о. Ярослава Ощудляка, ректора Львівської православної богословської академії УПЦ КП.

- У нас кожен семінарист може визначити, коли наступить Пасха наступного року чи на багато років уперед, - каже священик. – Це не така вже й складна наука. Для цього навіть не треба знати астрономію, лише математику на рівні середньої школи та мати під руками спеціальні таблиці. Вираховувати дату ми навчаємо на першому курсі на лекціях із предмету „Церковний устав” за дві години занять. Згодом викладач повертається до цієї теми і перевіряє, чи добре засвоїли вихованці обчислення. Проте, щоб зрозуміти суть визначення дати, чому відрізняються календарі, треба знати історію та богослов'я.

Слово Пасха, розповідає отець-ректор, походить від старозавітного свята, яке відзначали євреї в пам’ять про звільнення від єгипетського полону. Святкували його навесні 14 ніссана – місяць давньоєврейського календаря, який припадав на березень-квітень. Оскільки цей календар не було впорядковано, а Воскресіння Христове збігалося з юдейською традицією, то на початках склалася трохи дивна ситуація – християни і євреї святкували Пасху в той самий день. Деякі Церкви, наприклад, 14 ніссана урочисто відправляли Богослужіння на згадку хресної смерті Христа і називали цей день „Пасхою Хресною”, а через день святкували Воскресіння. Натомість інші Церкви смерть Спасителя згадували у першу п’ятницю після 14 ніссана, а Пасху Воскресіння - в першу після цього неділю.

- Така невпорядкованість із датою тривала впродовж майже всього ІІ століття, - веде мову о. Ярослав. – І хоча суперечок, пов’язаних із цією різницею, не виникало, всі відчували потребу святкувати Пасху в один день.

Переломний момент настав у 325 році на І Вселенському Соборі у Нікеї. Отці Церкви, як зібралися на цьому церковному форумі, дійшли висновку, що християнську Пасху не можна святкувати перед або водночас із юдейською, бо тоді порушується послідовність євангельських подій. Адже у четвер після Таємної вечері Ісус Христос їв з учнями пасхального агнця, вранці в п’ятницю Спасителя розіп’яли, а в неділю Син Божий воскрес. Відтоді християни вирішили святкувати Великдень у неділю піля після першої місячної повені, яка настає за весняним рівноденням 21 березня. Проте згода тривала недовго. Юліанський календар, яким тоді користувалися, виявився недосконалим, до нього поступово вносили різні поправки. А 1582 року Папа Григорій ІІІ запровадив реформу й ухвалив новий церковний календар, нині відомий як Григоріанський. За новими правилами, весна, відтак, стала починатися на 13 днів раніше, було відкинуто 11 днів, а з кожних 400 років вилучають 3 доби. Відтоді й виникла різниця у датах визначення Пасхи – римо-католики разом із протестантами святкують Великдень за новою пасхалією, православні та греко-католики – святкують згідно з постановами Нікейського собору.

- Дискусії щодо уніфікації календарів провадили не раз і тривають вони донині, - каже ректор богословської академії. – Торік у Стамбулі проходила Всеправославна нарада, де серед іншого йшлося про церковний календар. Раніше цю тему православні ієрархи обговорювали на острові Родос, але теж не прийняли жодного врівноваженого рішення, яке б задовольнило усіх. З іншого боку, календар і віра – речі не тотожні. Є традиція, яку не можна так просто зігнорувати. Мені, наприклад, важко було б перейти на святкування Різдва у грудні. Та й більшість людей, впевнений, із цим не погодиться. Важливо, щоб християни святкували Пасху чи інші релігійні празники з чистим серцем.

Як вирахувати дату Пасхи

Визначення дати святкування Воскресіння Христового у церковному житті має важливе значення, бо всі перехідні празники – Вхід Господній в Єрусалим, Вербна неділя, Вознесіненя, Зелені свята похідні від Пасхи. Якщо відомо, коли наступає Пасха, то можна вирахувати дні свят, терміни церковних періодів, що передують Великодню і йдуть слідом за ним.

Перед тим, як перейти до визначення дати, нагадаємо, що у більшості християнських церков східного обряду (зокрема, у греко-католицькій та всіх православних конфесіях України) хронологія ведеться за Юліанським календарем (або старим стилем) на противагу католицьким церквам Європи та світу, де від 16 століття літочислення ведеться за Григоріанським календарем (новим стилем). Світський календар в Україні відповідає новому стилю. У 20 та 21 століттях різниця в датах старого і нового стилю становить 13 діб. («Старий» новий рік в Україні святкують 14 січня — 14-1=13). В результаті обрахунків за цією формулою ми отримаємо дату старого стилю, для переведення в новий додаємо до неї число 13.

Позначимо дату Пасхи символом x. Для визначення дати Пасхи за формулою необхідно вирахувати значення п'яти змінних:

а — остача від поділу числа року на 19

b — остача від поділу числа року на 4

c — остача від поділу числа року на 7

d — остача від арифметичного виразу (19a+15):30

e — остача від арифметичного виразу (2b+4c+6d+6):7.

Якщо d+e<9, то Пасха припадає на березень, а її дату визначаємо за формулою: x=22+d+e.

Якщо d+e>9, то Пасха припадає на квітень, а для визначення дати застосовується формула: x=d+e-9.

Тепер вирахуємо дату православного Великодня 2010 року. Остача від поділу 2010 на 19 дорівнює: 2010:19=105(15); а=15. Аналогічно визначаємо: b=2; c=1. Тепер значення наступних змінних: (19 х 15+15):30=10(0); d=0; (2 х 2+4 х 1+6 х 0+6):7=2(0); e=0. d+e<9, відтак: x=22+0+0=22. Маємо 22 березня за старим стилем, або, враховуючи, що в березні 31 день, додаємо 13 і отримуємо 4 квітня за новим стилем.

Формула універсальна, єдине попередження на майбутнє: якщо збираєтесь приїхати в Карпати на Великдень років через сто, мусите пам'ятати, що з першого січня 2101 року різниця між старим і новим стилями становитиме вже 14 діб.

Не прорахуйтесь!

Існує також табличний спосіб визначення дати Великодня. Маючи під рукою таблиці, зробити це не важко.

Таблиця І. Числа першої остачі

ЕЖЗАВГД
123456
7891011
121314151617
181920211123
24252627

Таблиця ІІ. Числа другої остачі

EЖЗАВГД
127 бер.26 кв.1 кв.31 бер.30 бер.29 бер.28 кв.
2І7 кв.16 кв.15 кв.14 кв.20 кв.19 кв.18 кв.
33 кв.9 кв.8 кв.7 кв.6 кв.5 кв.4 кв.
427 бер.20 бер.25 бер.24 бер.23 бер.29 бер.28 бер.
517 кв.16 кв.15 кв.14 кв.13 кв.12 кв.11 кв.
63 кв.2 кв.1 кв.31 бер.6 кв.5 кв.4 кв.
724 кв.25 кв.22 кв.21 кв.20 кв.19 кв.25 кв.
810 кв.9 кв.8 кв.14 кв.13 кв.12 кв.11 кв.
93 кв.2 кв.1 кв.31 бер.20 бер.29 бер.28 бер.
1017 кв.16 кв.22 кв.21 кв.20 кв.19 кв.18 кв.
1110 кв.9 кв.8 кв.7 кв.6 кв.5 кв.11 кв.
1227 кв.26 бер.25 бер.31 бер.30 бер.29 бер.28 бер.
1317 кв16 кв.15 кв.14 кв.13 кв.19 кв.18 кв.
143 кв.2 кв.8 кв.7 кв.6 кв.5 кв.4 кв.
1527 бер.26 бер.25 бер.24 бер.23 бер.22 бер.28 бер.
1610 кв.16 кв.15 кв.14 кв.13 кв.12 кв.11 кв.
173 кв.2 кв.1 кв.31 бер.30 бер.5 кв.4 кв.
1824 кв.23 кв.22 кв.21 кв.20 кв.19 кв.18 кв.
1910 кв.9 кв.8 кв.7 кв.6 кв.12 кв.11 кв.

Щоби визначити дату Пасхи, треба число даного року поділити на 28, остача покаже у першій таблиці відповідну букву. Далі ділимо число даного року на 19, остачу треба відшукати в другій таблиці. На перетині прямих від даної букви в таблиці і остачі від ділення на 19 вказано дату Великодня.

Приклад; 2010 : 28 = 71, остача 22. Це число покаже нам в 1-й таблиці літеру Г. Ділимо 2010 : 19 = 105, остача 15. Це число в 2-й таблиці, в колонці під літерою Г покаже нам дату Пасхи на 2010 рік – 22 березня за Юліанським календарем. Тоді додаємо 13 днів і отримуємо 4 квітня - дату Великодня за новим стилем.

За матеріалами www.pohlyad.com та www.karpaty.net.ua


5 - 10 березня 1997 року в м.Алеппо ( Сирія ) відбулася Всесвітня Рада Церков/Нарада Близькосхідної Ради Церков

Відомо,що Вселенський Собор у Нікеї у 325 році постановив святкувати Великдень у наступну неділю після весняного повного місяця.

Хоча деякі відмінності в механізмі визначення дати Пасхи залишилися навіть після Нікеї, зрідка виникаючи у місцевих спільнотах, до VІ-го століття спосіб обчислення, який базувався на дослідженнях олександрійських астрономів і вчених, отримав універсальне прийняття. До ХVІ-го століття, однак, розбіжність між цим способом підрахунку та даними астрономічних досліджень стала очевидною. Це призвело до зміни календаря, впровадженої папою Григорієм ХІІІ в 1582 році. З цього часу, західні християни починають вираховувати дату Великодня на основі цього нового Григоріанського календаря, тоді як Східні Церкви в основному продовжують іти за старим Юліанським календарем. В той час як календарні зміни в деяких Православних Церквах в 1923 році вплинули на дати нерухомих свят, підрахунок дати Великодня залишився прив’язаний до Юліанського календаря. Таким чином наші сучасні розбіжності в обчисленні дати Великодня можна віднести швидше до відмінностей в календарях та місячних таблицях, які вживаються нами, аніж до відмінностей у фундаментальних богословських поглядах.

Вивчаючи механізм обчислення дати Пасхи, учасники зустрічі в Алеппо взяли до уваги той факт, що і східний Юліанський і західний Григоріанський тип обчислення в деякій мірі відхиляється від астрономічних даних, визначених точним науковим підрахунком. Добре відомо, що похибка Юліанського календаря стосовно астрономічного складає 13 днів; в Григоріанському зараз немає похибки, але вона з’явиться в майбутньому. Менш відомим є той факт, що як Юліанський, так і Григоріанський підрахунки базуються на загальноприйнятих таблицях для визначення місячного циклу. Ці таблиці можуть інколи давати хибні від астрономічних даних результати для обох видів обчислення.

Таблиця визначення дат Великодня/Пасхи на найближчі роки

Рік Великдень за астро- номічним підрахунком Великдень згідно Гри- горіанського календаря Великдень згідно Юлі- анського календаря
(новий стиль)
Весняний повний місяць за астрономічним підрахунком Єврейська Пасха
2010
4 квітня
4 квітня
4 квітня
30 березня
30 березня
2011
24 квітня
24 квітня
24 квітня
18 квітня
19 квітня
2012
8 квітня
8 квітня
15 квітня
6 квітня
7 квітня
2013
31 березня
31 березня
5 травня
27 березня
26 березня
2014
20 квітня
20 квітня
20 квітня
15 квітня
15 квітня
2015
5 квітня
5 квітня
12 квітня
4 квітня
4 квітня
2016
27 березня
27 березня
1 травня
23 березня
23 квітня
2017
16 квітня
16 квітня
16 квітня
11 квітня
11 квітня
2018
1 квітня
1 квітня
8 квітня
31 березня
31 березня
2019
24 березня
21 квітня
28 квітня
21 березня
20 квітня
2020
12 квітня
12 квітня
19 квітня
8 квітня
9 квітня
2021
4 квітня
4 квітня
2 травня
28 березня
28 березня
2022
17 квітня
17 квітня
24 квітня
16 квітня
16 квітня
2023
9 квітня
9 квітня
16 квітня
6 квітня
6 квітня
2024
31 березня
31 березня
5 травня
25 березня
23 квітня
2025
20 квітня
20 квітня
20 квітня
13 квітня
13 квітня

www.ecumenicalstudies.org.ua


Схожі матеріали :

Категорія: Християнські свята. Звичаї,обряди. | Додав: Admin (24.03.2017)
Переглядів: 24764 | Коментарі: 7 | Теги: Великдень, Пасха, паска, Воскресіння Христове | Рейтинг: 5.0/5
Всього коментарів: 6
0
6 Victor   (24.04.2016 07:42)
Ось ми дочекалися, слава Богу, і 2016-го року. Вчора, 23-го квітня, євреї святкували Песах. Натомість Паску в Західній Церкві відсвяткували 27-го березня, майже за місяць до єврейської. Де тут якась біблійна логіка чи «богословський» глузд? Коли я захожу в храм, а тут «правлять» хресну дорогу, або читають акафіст Страстям Христовим задовго до В’їзду Господа в Єрусалим, а всі літургійні тексти говорять, що ми тільки наближаємося до Страстної седмиці, то де тут якась елементарна Євангельська логіка? Коли ми входимо в Страстну седмицю і практикуємо «народне богослов’я» ридаючи на муками Бога, а в той час літургійні тексти говорять про нас в лиці Іуди, то звідки тут взятися якимсь перемінам, якщо ми зовсім не звертаємо уваги на те, чому ми зріклися Бога? Всьому цьому є просте пояснення: християнство перестало бут прикладним. Воно стало мистецтвом: співу, розпису, архітектури, обрядовості і не стало мистецтвом святості. Люди тут займаються облизуванням і вилизування храму, зовсім не звертаючи уваги на своє серце, стосунки між собою та відношення до світу. Вершиною християнського маразму стало поклоніння букві, формі, а найбільше – своїй дурості та релігійному невігластву, які активно нав’язуються знеособленому церковному натовпу. Господи, чи захочуть колись люди духовного життя, чи так і будуть коптити свічками небо в надії на Царство Небесне і бити один одному святі пики?

0
4 Бойко1   (10.04.2016 17:34)
Опечатка за 2025 рік

0
5 Admin   (10.04.2016 20:12)
Дякую.
Поправив.

0
3 Victor   (04.04.2013 12:13)
Гм. Так і самі ж церковники не дуже розуміють того, що роблять. Десь, хтось, колись з авторитетів, в часи духовного занепаду, закине якийсь «викрутас» в Богослужбове життя, а потім ціла армія «богословів» надає цьому «викрутасу» євангельського змісту й пробує вкласти цей маразм в Прокрустове ложе. Мало того, це все видають за істину, доводячи тим, що це життя Духа Святого в Церкві, при цьому роблячи церковний народ повними вар’ятами. А «викрутас», мов снігова куля, котиться зверху й набирає на себе ще більше всякого непотребу, залишаючи людину євангельської простоти. І ось вже замість того, щоб дивитися в себе, людина дивиться на тисячні обрядові приписи, вважаючи їхнє виконання за виконання євангельської науки. Мить - і перед нами стоїть старозавітний буквоїд, котрого «пасе» старозавітний піп з ключами від Царства Божого. Один оберт ключа – і ти або в Раю, або в пеклі. Той, кому ввірено пастирство стада Христового, звів пастирство до храмових маніпуляцій храмовими предметами. Символам надав самодостатнього значення перетворивши маніпуляції в магію. Заключивши Христа в Чашу, дозволив пастві стати Його причасником лишень через такі самі маніпуляції. Заключивши Духа Святого у своїй владі, дозволив Духу Святому жити там, де він визначить. Вважаючи себе істинним послідовником Христа, став сектантом. Не відаючи сам цього, перетворив Церкву в секту. Маючи «промиті» мозки, сам «промиває» мозки вірним. Вірні з «промитими» мозками подібні скоріше на дибілів, ніж на здорових людей. А як правило, дибілу найлегше керувати дибілами. Звідси й релігійний морок, в котрий не впускають Світло-Христа.

0
2 Admin   (03.04.2013 22:31)
Небесні тіла (Сонце,Земля,Місяць) мають періоди обертання , що являють собою нецілі числа в тих одиницях , в яких ми звикли вимірювати час. Тому й календарі ,що грунтуються на цілих числах, недосконалі.

Всі ці формули та емпіричні таблиці, на мій погляд , переслідують дві мети:
1. Дата свята має припадати на неділю
2. Дата має певну привязку до місячного циклу (хоча , як видно з останньої таблиці , навіть це не зовсім вірно)

Крім того це чудовий привід для церковників , в черговий раз , виставити нас невігласами, нижчою кастою, котрій дозволено лише "безропотно внимать" сказаному ex cathedra з високих амвонів.

0
1 Victor   (03.04.2013 21:12)
Люди, мов вівці без пастиря, тиняються від одного до іншого «знавця» церковної премудрості з постійним питанням: «А котра Паска дійсна, Західна чи Східна?», а далі вдаються до святкувань двох Пасок. Що з цього приводу можна сказати.

Першим питанням для читача даної статті є питання змісту вираховування дня Паски: «Чому кожен рік Паска святкується в інший день року?» В Церкві є два види свят: статичні (нерухомі) й динамічні (рухомі). Якщо з нерухомими святами зрозуміло, то з рухомими не завжди ясно. На сьогоднішній день, як ми знаємо, немає ні одного досконалого календаря. Але проблема з Пасхалією не в цьому. При визначенні дня Паски, завжди враховуються два моменти: Священне Писання – хронологія, а також Соборне рішення Церкви згідно того ж таки Священного Писання. Звідси маємо р у х о м и й Пасхальній цикл: християнська Паска з а в ж д и звершується після юдейської. В цьому хронологія Писання. В цьому зв'язок двох Завітів. В цьому зміст Великопісного покаянного подвигу – від старого до нового. Тут зберігається хронологія історична, виховна, аскетична. Порушення хронології унеможливлює духовний подвиг. Згідно приведеної таблиці вкінці статті, Західні християни відзначають Паску перед Єврейською в 2016-му році, та 2024-му. З цього приводу авторитетні церковні мужі кажуть, що християнська Паска до Єврейської немає ніякого відношення. Тоді виникає логічний висновок: раз немає, то Воскресіння Христове не повинно взагалі мати щось спільне з Паскою, як прообразом паски Старозавітної. Не повинен би був бути і рухомий цикл – він втрачає зміст (зміст вираховування дат Паски). Не потрібно в одній книзі поєднувати Два Заповіти. Треба вилучити з Нового Заповіту всі тексти, пов’язані зі Старим, зробити Христа язичником і т.д., все те, про що тут, на сайті, ведуться постійні дискусії. Тоді прийдеться перекреслити саму Церкву й організувати щось своє. Я не дивуюся нововведенням в життя Церкви якихось «викрутасів» богословів, отців, пап і т.д., не згідних з Євангельським вченням, про це вже не раз наголошували святі отці. Але сьогодні люди дуже далеко відстоять від Святого Письма, його проекції на своє життя, а тому всякий фольклор «церковного» народу сприймається як остання інстанція, навіть якщо вона до того ж висловлена ex cathedra самим намісником Бога. Звідси маємо дві Паски, два Різдва, купу Церков, купу Христів, міжцерковну гризню, невігластво та фанатизм. А під цю всю церковну музику справно торгуємо всім, що можна купити та продати в храмі-магазині, прикрившись хрестами та митрами, занурившись в кадильний дим, «істово» вдихаючи ладан, уявляючи себе в пеклі, мов в раю.


УВАГА ! 3 1 квітня 2017р вводиться премодерація коментарів неавторизованих відвідувачів. Ваш коментар буде опублікований після схвалення модератором ! Деталі читайте тут...

Им'я *:
Email:
ВВ-коди       Завантаження зображень Зp

Правила спілкування на сайті
Код *: Якщо погано видно код безпеки , натисніть на нього. Він обновиться.