1-11 СЛОВО НА СОБОР АРХИСТРАТИГА МИХАЇЛА - Проповіді - Турка-перлина Карпат
Четвер, 08.12.2016 | Вітаю Вас , шановний гість | Реєстрація | ВХІД

Турка-жемчужина Карпат ** Turka-the pearl of the Carpathians

Статті про м.Турка та наш бойківський край

Головна » Статті » Проповіді

1-11 СЛОВО НА СОБОР АРХИСТРАТИГА МИХАЇЛА
та інших Небесних Сил безтілесних, Архангелів: Гавриїла, Рафаїла, Уриїла, Салафиїла, Ієгудиїла, Варахиїла та Ієремиїла.
(8-го листопада за старим стилем. 21-го листопада за новим стилем)

«Умних сил Архистратизи, предстояще непрестанно Владичню Престолу, молітеся ко Господу, мир міру дарувати, і душам нашим велію милость»

(Стіхіра на Літії).

Во Ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа!

Возлюблені во Христі, браття і сестри! Сьогодні Свята Христова Церква святкує прославлення Архистратига Божого Михаїла і незчисленного сонму Ангелів, котрі одноголосно славлять Святу Трійцю і однодушно служать Богові.

З Святого Письма ми з вами знаємо, що Бог створив світ, як духовний, невидимий, ангельський, так і видимий, матеріальний – досконалим «і побачив Бог усе, що створив: і воно було дуже добре» (Бут.1.31), бо дістало воно своє буття з рук Божих і являлося благом. Але виникає питання: якщо світ був таким прекрасним в своїй гармонії і довершеності, то звідки ж в ньому взялося зло? Відповідь на це питання дає Сам Господь Іісус Христос в молитві Господній «Отче наш», котра закінчується проханням: «ізбави нас от лукавого». Яке ж визначення можна дати поняттю «лукавий»? Лукавий – це не природа, це спотворений стан природи, стан волі неправильно направлений по відношенню до Бога. Спотворення цього стану відбулося спочатку в ангельському, невидимому світі. Господь сказав, «Я бачив сатану, що як блискавка впав з неба» (Лк.10 18). А апостол Іуда говорить, що «ангелів, які не зберегли свого достоїнства, але залишили своє житло, Він (Господь) зберігає у вічних кайданах, під темрявою на суд великого дня» (Іуд.1.6). Як це відбулося?

Церковне Передання говорить, що ангельські сили були створені для вічного блаженства, для участі в славі Божій. Найдосконалішим з ангелів був створений Богом Денниця, але не забажавши бути зі своїм Творцем, він відкрив в собі джерело зла і гордості, й бунтуючи, піднявся на свого Сотворителя, чим потьмарив себе і став чужим світлому, чистому ангельському сонму. Денниця проголосив: «На небо зійду, над Божими зорями мій престол поставлю… Зійду на вершок хмар, зроблюсь, як Всевишній» (Іс.14.14). Цей ангел в своїй безумній зарозумілості забажав стати богом без Бога. Він, будучи творінням, що існує лише в благодаті Божій, протипоставив себе Творцю, Котрий від невимовної любові створив і його і все, що існує. Він першим був призваний до обожнення по благодаті, але забажав самообожнення, незалежності від Бога в самому своєму бутті. І коли своїми діями він відвернув від шляху Богопізнання і Богоєднаня велику кількість своїх послідовників, котрі у відповідь на Божественну любов відповіли безумством і гордістю, не розуміючи, що без Бога, вони ніщо, саме в цю мить піднялася на них свята ангельська сила, очолена Архистратигом Божим Михаїлом, котрий проголосив: «Хто як Бог?», і після битви витіснила це джерело зла і гордості з світла в пекельну темряву. Цими дерзновенними словами Архистратиг показав, що він знає і визнає тільки одного істинного Владику – Єдиного Бога, Творця і Властителя всього творіння. З моменту свого падіння Денниця почав іменуватися дияволом і проявляти по відношенню до Бога ненависть, а по відношенню до людини – заздрість: «через заздрість диявола увійшла в світ смерть, котру скуштують ті, хто йому належить» (Прем.2.24). А Архистратиг Божий Михаїл утвердився як вождь всього ангельського світу, відданого й вірного Господу, і саме ім’я його означає: «хто як Бог?», в пам’ять великого ангельського подвигу.

В імені Ангелів – радісна тайна. Ім’я Архистратига Михаїла, «хто як Бог?» виражає собою і всі діла його. Він першим піднявся на Люцифера і з тих пір не перестає ратоборствувати за славу Творця і Господа всього, за діло спасіння людського роду, за Церкву з її чадами. Тому й написаний на іконах цей Архангел в войовничому виді, зі списом чи мечем в руці, маючи під ногами дракона, тобто духа злоби. Біле знамено, що прикрашає верх його спису, означає незмінну чистоту і непохитну вірність Ангелів Царю Небесному, а хрест, яким закінчується спис, дає знати, що брань з царством пітьми і перемога над ним самими Ангелами звершується в ім’я Хреста Христового, звершується посередництвом терпіння, смирення та самозречення. За Церковним переданням, вираженому в службі Архистратигу Михаїлу, він приймав участь у всіх старозавітних подіях і захищав Ізраїль від всякого лиха.

Ім’я другого Архангела Гавриїла означає силу Божу. В ділі служіння спасінню людства, цей Архангел являється провісником і служителем всемогутності Божої. Чи мала відкритися сила Божа в чудеснім зачатті Предтечі від престарілого подружжя, – звістка про це зачаття покладається на Гавриїла. Чи повинно відбутися «безсіменне» Зачаття Самого Сина Божого, – честь благовісту про це дістається знову ж таки Гавриїлу. Цей же Архангел посланий був і для підкріплення Спасителя в Гефсиманськім саду, і для звіщення Богоматері Її «всечесного» Успіння. Тому Свята Церква іменує його служителем чудес, але служачи чудесам, він, тим самим, являється особливим служителем і тайн Божих, тому, коли настав час відкрити пророку Даниїлу майбутні події, то він почув голос: «Гавриїле, витлумач йому видіння» (Дан.8.16).

Рафаїл, чи поміч і зцілення Боже, є ім’я третього Архангела, – ім’я найжадане для тих, хто страждає. В Священному Писанні є ціла книга, в котрій описується, як цей Архангел, під видом людини, являвся супутником праведного Товії, звільнив від злого духа його наречену, повернув зір його престарілому батькові, Товіту, а потім зійшов від них на небо. Тому й написаний образ цього Архангела на іконі, де в лівій його руці знаходиться посудина з цілющим ліком, а правою він веде Товію. Дуже повчальні слова сказав цей Архангел при розлуці з сімейством Товіта: «Молитва з постом – річ добра, однак милостиня зі справедливістю – кращі ніж багатство з кривдою. Краще творити милостиню, ніж нагромаджувати золото. Милостиня від смерті вибавляє, вона усякий гріх очищає. Ті, що дають милостині, проживатимуть у достатку. А ті, що чинять гріх та несправедливість, є ворогами своєї душі. Коли ти з Сарою молився, я заносив ваші молитви перед славу Господню. І як ти ховав мертвих, я чинив так само. Коли ж ти не лінувався вставати, і, кинувши свій обід, пішов мертвеців ховати, твоє благодійництво не укрилося від мене, і я був з тобою» (Тов.12.8-10; 12-13). То́му, хто бажає удостоїтися небесної допомоги Рафаїла, перш за все потрібно бути милостивим та милосердним до вбогих та страждаючих пам’ятаючи, що милостиві будуть самі помилувані.

Четвертим Архангелом являється Уриїл, світло, або вогонь Божий. Як Ангел світла, від просвітлює розум людей одкровенням Істини, світлом Богопізнання, для них корисним; як Ангел вогню Божественного, він являється провідником Божественної любові і у відповідь запалює серця людей любов’ю до Бога і знищує в них нечисті земні пристрасті. Цей Архангел являється покровителем людей розумової праці. Але чого ж можна очікувати їм від цього небесного наставника? Одкровення тайн природи, що перевершують наш розум і наші потреби? Пророчі звістки про майбутні події, чи чого-небудь подібного? Ні, це не справа Архангела. Послухаймо, що відповів Уриїл одному благочестивому, але занадто жадібному до сокровенних знань, мужу, коли той в запалі страсті до пізнання, прагнув пізнати від нього тайну Божественно світоправління. Архангел не відмовився дати відповідь на запитання, але поставив вимогою для цього мужа, а саме Ездри, зробити для нього три справи: зважити полум’я вогню, вказати начало вітру і повернути минулий день. Коли ж Ездра сказав, що це неможливо зробити, то Уриїл відповів: «Коли б я запитав тебе, скільки осель в серці морськім, чи скільки джерел в самій основі безодні, чи скільки жил над твердю небесною, чи які межі раю, ти б, напевно, відповів мені: «в безодню я не сходив, і до пекла також, і на небо ніколи не сходив». Тепер же, коли я запитав тебе тільки про вогонь, вітер та минулий день, який ти прожив, і про те, без чого ти бути не можеш, і на це ти не дав мені відповідь. Ти і того, що твоє і з тобою від юності, не можеш пізнати; як же твоя посудина могла б вмістити в собі шлях Всевишнього»? (3Езд.4.7-11). Запам’ятай людино, пожадлива до пізнання, урок цей і не забувай, по прикладу свого Архангела, бути служителем не тільки одного світла Істини, але й вогню Божественної любові, бо «знання надимає, а любов повчає» (1Кор.8.1).

П’ятий Архангел є верховний служитель молитви, і називається Салафиїлом. Чиста та полум’яна молитва сама може бути Херувимом для душі, оберігаючи її від всіх ворожих сил. Але які наші молитви? Слабі, короткі, нечисті, не дерзновенні, холодні. І ось, Господь, знаючи наскільки необхідною для нас являється молитва, дарував нам цілий лик молитовних Ангелів з їхнім вождем Салафиїлом, щоб чистим подихом своїх вуст вони зігрівали наші серця, пробуджуючи їх до молитви, щоб врозумляли нас про що, коли і як молитися, щоб підносили наші молитовні приношення до престолу Благодаті.

Обов’язком шостого Архангела, з ликом ввірених йому Ангелів, являється заохочувати нагородами вічних благ і захищати Іменем Святої Трійці і Силою Христовою людей, котрі несуть молитовні і аскетичні подвиги, а також і тих, хто трудиться для слави Божої в різних служіннях, чому і називається він Ієгудиїл, або хвала Божа. Кожен з нас зобов’язаний жити й трудитися для слави Божої, а на цьому шляху виникає багато перешкод, для подолання яких потрібно прикладати великі зусилля, зрікаючись себе ради свого ж спасіння. Тому Господь наш і Владика не забуває ніякої благої справи в Його Ім’я; чим вищий подвиг, тим вища й світліша нагорода для воїна, котрий на полі битви покладає своє життя за Церву і Батьківщину; для правителя міста, котрий не дрімає й не спить, пильнуючи ввірене йому місто; для судді, котрий твердо тримає шальки правди, судячи без лицемірства вбогого й смиренного; для глави сім’ї, котрий подає приклад богобоязні своїм домочадцям; для кожного, хто терпеливо, з вірою та надією, несе хрест свого служіння.

Сьомий Архангел Варахиїл, це Ангел благословень Божих. Оскільки благословення Божі різні, то й служіння цього Архангела багатообразне: через нього посилається благословення на продовження роду й сімейного благоустрою; благословення земних плодів; успіхів в життєвих справах. Але хто удостоюється цих благословень? Той, хто ці земні благословення приймає ради надбання благословень небесних і вічних: коли прагне мати чад, щоб виховувати їх в страху Божому; очікує щедрих земних плодів, щоб наситити вбогих; шукає примноження доходів, щоб мати можливість прикрасити храм Божий, зглянутися над знедоленим, відкупити невинного боржника й тому подібне. В противному випадку Господь не пошле, і Архангел не принесе благословення. Але як же тоді ті, хто забув Бога й любить світ, користуються такими величезними земними благами? – виникає питання. Для нерозкаяних – це дар гніву, а не Божественної любові, тому служителем цих дарів являється не Архангел Варахиїл, а правитель цього світу, що в злі лежить, диявол, котрий Самому Сину Божому дерзнув сказати: «все це дам Тобі, якщо, впавши, поклонишся мені» (Мф.4.9).

Архангел Ієримиїл, являється восьмим Ангелом і називається «висотою Божою». Про нього згадується в третій книзі Ездри, коли Ездрі було від Бога сім явлень: в першому й другому явленні Господь відкриває через свого Ангела, що людина, виповнена гріхами і неміччю, не може пізнати шляхів Господніх; в третьому баченні Ездрі розтлумачено, що землю обіцяну, куди ввійдуть лише блаженні, успадкує істинний Ізраїль в майбутньому віці; в четвертому баченні Ездрі відкрито майбутнє відновлення Ієрусалиму; П’яте бачення – це битва між орлом та левом і перемога лева. Орел, це символ світового язичницького царства, а лев, символ Месії, Котрий зруйнує язичницьке царство; шосте бачення – це перемога Месії й спасіння Ним світу; і останнє бачення, це звістка про близьку кончину Ездри.

В сьогоднішній день, дорогі браття і сестри, варто згадати і про нашого Ангела Хранителя. Хто ж називається Ангелом Хранителем? Ангелом Хранителем називається такий Ангел, котрий дарується від Бога людині при її вступі в Царство благодаті – при Хрещенні, щоб оберігати її на протязі всього її життя і направляти її до Небесної Вітчизни. Чому ж більша частина людей не відчуває на собі дій свого Ангела Хранителя? Тому, що не звертає уваги на нього. Немало є таких, що й зовсім не знають, що в них є Ангел Хранитель. Декотрі про це чули, але більше бажають бачити над собою дію Ангела Хранителя з цікавості, ніж для душевної користі, не стараючись зробити себе достойними. Хто ж винуватий в тому, що так мало людей знає про свого Ангела Хранителя, а ще менше стараються бути разом з ним в союзі. Виною цього являється наше недбальство в спасінні своєї душі, а звідси і неуважність до вчення Слова Божого і Святої Церкви про Ангелів Хранителів і про наше відношення до них. Святитель Василій Великий говорить: «Як бджіл відганяє дим і голубі сморід, так і Хранителя нашого життя відганяє багатоплачевний і смердючий гріх».

Святкуючи сьогодні пам’ять Собору Архистратига Михаїла і всіх святих Небесних Сил безтілесних, ми можемо бути переконані, що праведно караючий меч цього Архангела завжди буде за нас, якщо тільки ми не будемо прагнути поєднатися в злочинному союзі з тим ворогом, котрого він завжди переслідує. І говорячи сьогодні про битву Архистратига Михаїла з дияволом, повинні пам’ятати, що боротьба ця ведеться не тільки зовні, але й всередині кожного з нас. В кожного з нас є свій внутрішній домашній змій; є і внутрішній архистратиг, котрий його постійно переслідує. Внутрішній змій – це вроджена в нас схильність до зла, ця нещасна, завжди прагнуча тліну, похіть, котра «зачавши, породжує гріх, а через нього породжує смерть» (Іак.1.15). А внутрішній архистратиг – це наша совість, котра, допоки керується словом Божим і благодаттю, гримить своїм ревнивим голосом у нашому серці: «хто як Бог і Його святий закон?», постійно переслідує змія – гріховну похіть – страхом Суду Божого і вічних мук. Не будемо ж скривати, гріти й вигодовувати в собі цього внутрішнього змія; дамо нашому архистратигу, при кожному з’явленні зміїного жала, поражати його в саму голову. Без цієї вірності нашому внутрішньому архистратигу не прийде до нас на поміч і Архистратиг зовнішній, бо ополчатися за спасіння лише тих, хто боїться Господа, є найсвятіший і найприємніший обов’язок Ангелів і їхнього побідоносного вождя, Архистратига Михаїла.

Щоб ми з вами реально відчували буття Ангелів та їхню постійну присутність, очистимо своє серце і душу від гріховних помислів, бажань, а найбільше діл. Стіймо постійно на сторожі своєї душі, піклуймося про її чистоту – і побачимо і Ангелів, і з їхньою допомогою наблизимося до Господа нашого Іісуса Христа й побачимо Його, бо сказано, що чисті серцем побачать Бога (Мф.5.8). Очистимо серце і удостоїмось тоді високої радості, як колись праотець Авраам, прийняти під покровом своїм Ангелів. Стараймося уникати єднання з грішниками й самим не творити гріховних справ – і тоді, як праведного Лота, виведе й нас за руку наш Ангел Хранитель з погибельного оточення світської марноти. Будьмо покірними й смиренними перед Богом, перемагаймо добром зло і тоді, як Іакова, зустріне і нас, на шляху нашому до Бога, сонм Ангелів (Бут.32.1). Уяснімо собі, як важливо нам ретельно слідкувати за своєю поведінкою, щоб не віддаляти від себе наших вірних помічників – Ангелів. Християнин! Як добрий воїн Іісуса Христа, приймай високе мистецтво спасенної боротьби, досконалий зразок якої показують тобі Небеса. Вчися постійно перемагати злобу й диявола пильнуванням і обережністю; дух гордості й розбрату, що виникає в тобі самім – смиренням, впокоренням Богу і Його святій Церкві; неправду людей – терпінням і надією на Бога. Не бійся, що будеш переможений, коли не будеш захищений земною зброєю та м’язами плоті. Бог, Захисник беззахисних, «Ангелом Своїм заповість о тебі, сохранити тя во всіх путєх твоїх. На руках возмут тя, да не когда преткнеши о камень ногу твою» (90.11-12).

Амінь.

Віктор Саварин

Категорія: Проповіді | Додав: Admin (21.11.2016)
Переглядів: 1453 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
0
1 Християнин   (27.11.2016 21:57)
ЄВАНГЕЛЬСЬКЕ ЧИТАННЯ НА ПРАЗНИК
І ТЛУМАЧЕННЯ БЛАЖЕННОГО ФЕОФІЛАКТА, АРХІЄПИСКОПА БОЛГАРСЬКОГО

Хто слухає вас, той Мене слухає, і хто нехтує вас, той Мене нехтує, а хто зневажає Мене, той зневажає Того, Хто послав Мене.
Сімдесят учеників повернулися з радістю і говорили: Господи! і біси коряться нам в ім'я Твоє. Він же сказав їм: Я бачив сатану, що як блискавка, впав з неба;

ось, даю вам владу наступати на змій та скорпіонів і на всяку силу вражу; і ніщо не пошкодить вам; однак тому не радійте, що духи вам коряться: а радійте тому, що імена ваші написані на небесах.

У той же час зрадів духом Ісус і сказав: славлю Тебе, Отче, Господи неба і землі, що Ти утаїв це від мудрих та розумних, і відкрив те дітям. Так, Отче! Бо таке було Твоє благовоління.

Собор Архістратига Михаїла і сил безплотних святкується 21 листопада за н. ст. В храмах під час служби читають Євангеліє від Луки 10, 16-21:

Євангеліст розповідає, як вернулися сімдесят учнів, яких Господь послав на проповідь Царства Небесного, і вернулися з великою радістю, бо вони не тільки від різних хвороб зцілювали, але звільняли людей від ще більшого зла - демонів. При цьому вони не хизуються собою, не возвеличуються, а говорять Господу: “в ім'я Твоє” коряться нам біси, по Твоїй благодаті, а не від нашої сили. А Господь відповідає їм: не дивуйтесь, що біси вам коряться, бо начальник їх давно скинутий і не має ніякої сили. Хоча люди цього і не бачили, але для Мене, що споглядає і невидиме, все було видно. Як блискавка впав з неба сатана, хоча він був світлом, Архангелом і Денницею, а відтепер став пітьмою. Якщо він впав з неба, то хіба рабів його, маю на увазі бісів, не спіткає те саме ж? Дехто слова “з неба” розуміє так: від слави. Можна і так зрозуміти, бо, коли сімдесят учнів сказали Господу, що біси їм коряться, то Він говорить: Я це знав, бо Я бачив, як сатана впав з неба, тобто втратив славу, яку мав, і честь. До пришестя Христового його шанували як Бога, а тепер він впав з неба, тобто його перестали вважати за Бога і думати, що він живе на небі. - Ось, даю вам владу нехтувати силами його. Бо змії і скорпіони по суті полчища бісів, що повзають по землі, і ті з них, що жалять більш видимо, - це змії, а ті що більш скрито жалять - це скорпіони. Наприклад, біс блуда і вбивства є змія, бо він спокушає на видиме зло; а того біса, який під виглядом хвороби, наприклад, подає привід людині ублажати свою плоть, можна назвати скорпіоном, бо він має скрите жало, і потай намагається вжалити, щоб того, хто послухає його, ввести в ще більший гріх. Слава Господу, що дав владу наступати на них!

Господь говорить учням: але не тому радійте, що біси вам коряться (бо від цього отримують благодіяння інші, саме ті, що отримують зцілення), але більше радійте тому, що імена ваші записані на небесах, написані не чорнилом, а Божою пам'яттю і благодаттю. Диявол падає з небес, а імена людей, що живуть на землі, записуються на небесах. Так що справжня радість в тому, що імена ваші записані на небесах і не забуваються Богом.

Як добрий батько, побачивши дітей, що зробили щось гідне похвали, радіє, так і Спаситель зрадів тому, що апостоли удостоїлися таких благ. Тому він дякує Отцю за те, що такі таїнства сховані “від мудрих”, тобто фарисеїв і книжників, що вільно трактували закон, і від “розумних”, тобто учнів цих же книжників. Бо хто вчить, той мудрий, а хто вчиться і розуміє уроки, той розумний; наприклад, Гамаліїл - мудрий, а Павло - розумний, бо перший - вчитель, а другий - розуміє те, що наставляє перший. - Господь називає учнів Своїх “дітьми”, тому що вони не були знавцями закону, а були вибрані в основному з простого люду і з рибалок.

Між іншим, вони могли б називатися дітьми і за їхню незлобливість. А ті (фарисеї і книжники) не були справжніми мудрецями і розумними, а тільки здавались такими. А якби вони були дійсно такими, то таїнства були б відкриті їм. “Так, Отче!” дякую Тобі, “Бо таке було Твоє благовоління”, тобто, Ти хотів, щоб було так.

Им'я *:
Email:
ВВ-коди       Завантаження зображень Зp

Правила спілкування на сайті
Код *: Якщо погано видно код безпеки , натисніть на нього. Він обновиться.